onsdag 7 december 2011

Min FÖRSTA tutorial

Vet ni, det här är min första tutorial, och ja, det är lite nervöst....
För ett par veckor sedan surfade jag runt och dök på en sådan fin presentkortsask. Jag letade halvt ihjäl mig efter en tutorial på den, men fann den ingenstans.
Det här är min variant på den, inte särskilt lik den jag såg, men jag blev himla nöjd med den. Det vore himla kul att se (om nu någon gör det) hur era varianter blir utifrån min tutorial. Ni får gärna skicka en länk till bloggen där jag får se hur det blev :)

Så, var beredda på ett lååååångt inlägg!

Här är min presentkortsask. I det lilla facket passar ett plastpresentkort helt perfekt!






Hoppas ni blev sugna på att testa!

1. Rita runt ett plastkort (presentkortet). Den här mallen är baserad på storleken av ett körkort eller bankkort. Lägg sedan till totalt 3 cm ut från varje sida. Sedan bigar du på varje en centimeter. I rutan som blev när du ritade runt presentkortet mäter man in en cm och bigar även där. De rödmarkerade strecken på mallen ska bigas/vikas och de blåmarkerade strecken skall klippas.


2. Här ser man hur mallen ser ut när den är utklippt.


3. Vik sedan ner / upp enligt bilden nedan. Sätt dubbelhäftande tejp enligt bilden.


4. Så här ska presentkortshållaren se ut när du tejpat ihop den på undersidan. På trekanterna i mitten har jag satt en gluedot under vardera för att allt ska sitta fast ännu bättre när man monterar fast det på kortet.


5. Nu är det dags för själva kortdelen. Klipp till ett cardstock som mäter 20 cm x 12,5 cm. Biga på 9,5 cm från vardera håll. Alltså, biga första vecket, vänd sedan på hela steken och biga samma avstånd fast från andra hållet. Jag passade på att chalka alla kanter innan jag monterar ihop allt. Jag har chalkat på båda sidorna.


6. Vill man ha ett band som låsanordning är det dags att fästa det tvärs över hela cardstocken. Titta under de mönstrade arken så ser ni vad jag menar. Det mönstrade cardstocken som jag dekorerat med mäter 12 cm x 9 cm. Biten i mitten mäter 12 cm x 0,7 cm.


7. På insidan har jag använt likadant mönstrat papper med samma mått. Nu är det dags att sätta fast lådan på kortet enligt bild.


8. För att täcka för mittendelen av asken mäter man upp ett cardstock med måtten 8,5 cm x 5,5 cm. Det mönstrade pappret mäter 8 cm x 5 cm.
På den övre delen av kortet har jag gjort plats för en hälsning till mottagaren. Här mäter det mönstrade pappret 10,5 cm x 7,5 cm och cardstocken 9,5 cm x 6,5 cm.


9. Här ser ni allt monterat.


10. SÅ! Då var det klart. Nu är det bara att dekorera efter eget smak och tycke :) Hur min blev får jag visa i ett senare inlägg!



Hoppas nu att ni blev inspirerade att testa - och kom ihåg att skicka en kommentar så jag får se hur det blev!

Stor kram Mia.

17 kommentarer:

Marita Johansson sa...

Nu vet jag precis hur jag ska göra med stora tjejens presentkort.
Tack för din kanonbraiga tutorials
Skickar länk när den är färdig
Kramis

Anette sa...

Så snyggt! Det måste jag prova.

Stephi sa...

åå va snyggt och tack för turt. *ler*

Annika sa...

Superfint! Tack för din tutorial!

Ann sa...

Gorgeous! I love the vintage feel. I can tell you put alot of work into it. Hope your doing well, hugs.

nina sa...

Jättefin låda och bra tut! Tack för att du delar med dig..

Ziro sa...

Jättefin ask och en bra beskrivning! Jag sparar den genast bland mina bokmärken, så ska jag göra ett när jag får tid!

ScrappaLoss sa...

Vilken otroligt fin tutorial. Tack för inspirationen!

Anna sa...

Åh så fint!! Alltid kul med nya sätt att förpacka presentkorten på.

NHL sa...

Vackert! Bra beskrivning! :-)

TessiBessi sa...

Tack för en jättebra tutorial. Ska göra en så fort jag får tid :)

mvh

Nina sa...

Jag har gjort ett alster efter att jag såg din tutorial och ditt bokkort.
min blev dock något helt annat än ett kort :-)
Kommer att länka hit från min blogg.
mvh/nina

Annelie sa...

Har precis gjort en ask efter din beskrivning, den finns här om du vill se: http://annelieskort.blogspot.com/2012/01/annika-50ar.html
Jag kommer definitivt göra denna fler ggr, gillade den massor :)
Tack för en jättebra tut!

Lindha sa...

Tack för en mycket bra tutorial!! Nu kanske jag vågar mig på att testa!

Lindha

NippertippanDesign sa...

ÄNTLIGEN!

Nu hittade jag precis det jag letat sååå länge efter. Underbart! Nu ska det scrappas presentkortsaskar. =)

Kram
Nippertippan

Emelie :) sa...

Vilken lätt och bra beskrivning! Tack så jättemycket! :)

Gjorde en ask idag, blev inte alls i klass med din men jag är ganska nöjd ändå för att vara första gången :)

http://emelieaspelin.com/2012/february/presentkortsask.html

Susy sa...

Underbart snyggt, måste "våga" prova efter din tutorial!! TACK!

KRAM SUSY